vzdělávací program

Charakteristika vzdělávacího plánu

Vzdělávací cíle a záměry

Mateřská škola Hroznětín využívá metodické materiály jako „Barevné kamínky“, „Rok s krtkem“, „Jaro, léto, podzim, zima – ve školce je pořád prima“, „Školka plná zábavy“ s interaktivními tabulemi. Naším cílem je poskytovat dětem dostatek podnětů pro harmonický rozvoj osobnosti a podporovat jejich zájem o nové poznatky.

Hlavní cíle předškolního vzdělávání

  • Rozvoj dítěte a jeho schopnosti učit se.
  • Osvojení základů hodnot naší společnosti.
  • Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost.

Cíle školního vzdělávacího programu

  • Podporovat přirozenou potřebu poznávání.
  • Posilovat sebevědomí a důvěru ve vlastní schopnosti.
  • Poskytovat prostor pro tvůrčí činnost a rozvoj fantazie.
  • Podporovat toleranci a empatické cítění.
  • Motivovat k dalšímu poznávání a učení.
  • Maximálně podporovat individuální rozvojové možnosti každého dítěte.
  • Podporovat tělesný rozvoj, zdraví, osobní spokojenost a pohodu.

Zásady, kterými se řídíme

  • Každý by měl rozvíjet a uplatňovat své schopnosti a dovednosti s ohledem na své možnosti.
  • Zdraví je potřeba chránit.
  • Rozvoj fantazie obohacuje život.
  • Rozvoj sociálních a komunikativních dovedností pomáhá žít mezi lidmi.
  • Atmosféra porozumění, vzájemné důvěry a úcty příznivě ovlivňuje život.
  • Vzdělávání probíhá v přirozených souvislostech, bez absolutní volnosti a spontánnosti předškoláka, aby děti měly rády pravidelné rituály.

Východiska naší koncepce

Směrem k dítěti

  • Maximální spokojenost dítěte ve škole, jeho pocit jistoty a bezpečí.
  • Vytváření atmosféry laskavosti, porozumění, tolerance a empatie.
  • Zajištění bezpečnosti dětí.
  • Poskytování optimálního množství podnětů pro rozvoj osobnosti dětí.
  • Vytváření prostoru pro poznávání světa kolem sebe.
  • Respektování potřeb souvisejících se zdravým vývojem.
  • Vytváření prostoru pro rozvíjení sociálních kontaktů a prožívání nových rolí ve skupině.
  • Dítě je chápáno jako jedinečná a neopakovatelná osobnost s právem být akceptována.

Směrem k rodině

  • Vytváření vzájemné důvěry mezi rodinou a školou.
  • Respektování hodnot uznávaných v rodině.
  • Právo rodičů kdykoli vstoupit do třídy.
  • Možnost pozdějšího příchodu i odchodu dítěte kdykoli během dne.
  • Zapojení rodiny do akcí školy i do každodenní činnosti ve třídě.
  • Vstřícná partnerská, neformální, otevřená komunikace s rodinou.
  • Poskytování odborné pomoci.

V řízení školy

  • Školu vedou kvalifikované učitelky po celou dobu docházky dětí.
  • Učitelky ve třídě zodpovídají za koncepci třídy, plánování a přípravu.
  • Kolektiv učitelek je nápomocen při řízení školy.
  • Vstřícná partnerská, neformální, otevřená komunikace s rodinou.
  • Poskytování odborné pomoci.

Principy a metody vzdělávání

  • Cílevědomost: Vyjasnění vědomostí, dovedností, postojů a návyků, které sledujeme a sladění s cíli.
  • Systematičnost: Vytvoření denního režimu dítěte.
  • Aktivnost: Aktivizace citových a volních procesů.
  • Názornost: Vycházení ze smyslového nazírání dětí.
  • Uvědomělost: Porozumění látce v pedagogickém procesu.
  • Trvalost: Osvojování učiva formou opakování a procvičování.
  • Přiměřenost: Obsah, formy a metody odpovídající věku dětí.
  • Emocionálnost: Probuzení citových prožitků.
  • Jednotnost výkonného působení: Spolupráce rodiny a dětí, jednotnost učitelů.

Metody vzdělávání

  • Výchovné: Požadavky, povzbuzování, hodnocení, stimulační metody.
  • Vzdělávací: Slovní, názorné, praktické metody.

Formy a metody vzdělávání

  • Vzdělávání probíhá v průběhu celého dne.
  • Dopolední činnosti vycházejí z naplánovaných tematických celků.
  • Vzdělávání se uskutečňuje hravými formami a metodami.
  • Střídání skupinových, frontálních a individuálních činností.
  • Aktivity obsahují prvky hry a tvořivosti, respektují věkové a individuální potřeby dětí.

Témata školního vzdělávacího programu

Září

  • Školka nás volá
  • V naší třídě
  • Kamarád v mateřské škole
  • Doma a ve školce

Říjen

  • Podzim přichází
  • Malíř podzim
  • Plody podzimu
  • Zvířátka v lese a na poli

Listopad

  • Fouká ze strnišť
  • Větře, větříčku
  • Lidské tělo
  • Bacilů se nebojíme

Prosinec

  • První vločka
  • Advent
  • Pohádkové vánoce

Leden

  • Zima na horách i v dolinách
  • Zimní nálada
  • Učíme se každý den
  • Každý umí něco nejlépe

Únor

  • Jak je velký ten náš svět
  • Povolání
  • Svět kolem nás
  • Dopravní prostředky
  • Živá voda

Březen

  • Jaro je za dveřmi
  • Březen za kamna vlezem
  • Sněženka
  • Broučci v trávě
  • Svátky jara

Duben

  • Zvířátka mezi námi
  • Na statku
  • U rybníka
  • V přírodě

Květen

  • U nás doma
  • Máma a táta
  • Maminka má svátek
  • V aleji

Červen

  • Těšíme se na prázdniny
  • Den dětí
  • Léto je tu

Třídění vzdělávacího programu

Třídění vzdělávacího programu vychází ze školního vzdělávacího programu a učitelé vypracovávají týdenní vzdělávací nabídky, které mohou obsahovat různé tematické celky přizpůsobené podmínkám jednotlivých tříd.